Een ensemble in de samenstelling van een klassiek blaaskwintet heeft een heel speciaal, eigen geluid. Deze kamermuziek, die zijn oorsprong vindt in de 18e eeuw, wordt gedragen door de warme, donkere tonen van de hoorn en de fagot. Deze tonen worden bij BlaasVaak geleverd door Jan Kuipers op fagot en Richard Kop op hoorn, zij vormen de basis en absoluut drijvende kracht en geven tegengas aan de andere instrumenten. De boterzachte tonen van de klarinet vormen eigenlijk de stabilisator en zijn onmisbaar voor de balans voor de doorzichtige composities. Alrik Voolstra is onze stabilisator op klarinet. De hobo en de fluit zijn veelal de kwinkeleerders van de 5 en voeren vaak de boventoon, waarbij de hobo met zijn rustige passionele houtklank de tegenpool is voor de vaak drukke passages van de fluit. De kwinkeleerders van de 5 zijn Herman Leusman op hobo en Anna Andela op fluit.

 

BlaasVaak is in 2004 ontstaan uit een initiatief van enkele houtblazers uit het Fries Kamer Orkest die graag ook eens in kleinere bezetting wilden spelen en sinds 2011 speelt het kwintet in de huidige samenstelling.

 

Wij hebben als muzikanten van BlaasVaak, een grote voorliefde voor de muziek die wij ten gehore brengen. Wij kunnen ons dan ook oprecht amateurs noemen, waarbij amateur gelijk staat met liefhebber. De muziek waarderen is uiteraard niet genoeg, gezien de doorzichtigheid en vaak ook kwetsbaarheid van de 5 individuele partijen. Om deze 5 partijen voor de luisteraar tot 1 geheel te maken wordt professioneel gerepeteerd, waarbij we ook zo nu en dan de hulp inroepen van gerenommeerde dirigenten of muzikanten die ons samenspel naar een hoger niveau kunnen tillen.

 

De kracht van BlaasVaak blijft de liefde voor de muziek. Dit zult u tijdens onze uitvoeringen ervaren, daarnaast hebben we absoluut heel veel plezier in het musiceren met z’n vijven en ook dat zult u ervaren.